De problematiek van slablaadjes

Het zal wat vreemd zijn om in deze Lees ME vol gezonde voeding en uitgebreide diëten de volgende zin te zien staan:

Ik hou van junkfood.

Het is echt waar, ik kan het niet helpen. Alles waar mijn lichaam om schreeuwt zijn frietjes, chips, chocola en alle andere vette producten die er maar te vinden zijn. Mij maak je blij met een lunch bij de McDonalds waarbij de E-nummers je om de oren vliegen.

Het is niet omdat ik het niet heb geprobeerd. Mijn eerste dieet was melkvrij. Het was goed te doen, hoewel ik over mijn nek ging van de door mams vol liefde gemaakte geitenkaasssouflés en melkvrij brood. Na een jaar merkte ik geen verschil, dus dat dieet sneuvelde. Toen kwam het suikervrije regime, waar ik wat meer energie van kreeg. Dat heb ik over de jaren redelijk volgehouden - op een aantal momenten na waarop je gewoon chocola móét hebben. Vrouwen weten wel waarom. Daartussen zaten nog wat schimmige diëten, ik heb ze allemaal keurig gedaan met als gevolg dat ik miserabel was en mijn darmklachten heftig toenamen.

Maar nog nooit zo heftig als bij het glutenvrije dieet. Dat was er één met rampzalige gevolgen. Na drie weken heftige darmproblematiek was ik half uitgedroogd, terwijl ik het voor elkaar kreeg om ondertussen wel 8 kilo aan te komen.

Dat was voor mij de druppel. Ik smeerde een lekkere witte boterham met een dikke laag boter en een plakje e-nummer-ham. Een halfuur later werkten mijn darmen weer als vanouds: licht problematisch.

Sindsdien probeer ik gezond te eten, zonder regels. Maar zelfs dat geeft problemen... Zo kan ik alleen groenten eten die bijna kapot gekookt zijn. Zodra ze nog iets hard zijn kan ik meteen naar de wc rennen - uiteraard op z'n elfendertigst in ME-stijl. Ook vezels zorgen voor een soort massale darmverplaatsing en van fruit gaat mijn keel dicht zitten.

Maar junkfood... Junkfood is mijn redding. Geen genante wc-perikelen, geen kronkelende darmen! Het liefst zou ik het elke dag eten. Helaas ben ik niet zo'n magere lat als veel ME-ers zijn. Ik ben zo iemand wat de oudere generatie subtiel "Hollands Welvaren" noemt. Daarom is zelfs dit 'dieet' verre van ideaal, iets wat me verdacht bekend voorkomt van al die jaren met ME; er is simpelweg geen perfecte oplossing.

Oh, en erwten! Erwten zijn ook mijn redding. Heerlijke, groene welgevormde erwten. Ik hou van erwten...!



Column voor de Lees ME special Voeding
Cartoon van Alies Meerman! 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen