Wiebelende verlichting

Het is altijd weer een prettig moment als je slaapmedicatie begint te werken. Vooral in deze tijd!

De kerstboom met zijn lichtjes zorgt  hier in huis voor een torenhoge energierekening. De andere decoratie doet er zeker niet voor onder; mijn moeder vindt het altijd erg fijn om het huis onder te dompelen in kerstsfeer, met honderden lampjes en kaarsen. Gelukkig wordt dit nog niet zo ver doorgevoerd als bij de rest van de familie, waarbij knipperende gekleurde lampjes en gloeiende rendieren nu een groot deel van het interieur uitmaken. Eén specifiek familielid zorgt zelfs voor lichtslangen om de trapleuning en de wc-pot.

Als je je slaapmedicatie inneemt terwijl het huis in lichtjes baadt, wordt alles extra leuk. Ik beweeg mijn hoofd een beetje en de lichtjes gaan mee, met vertraging! Dat kan beter denk ik ... met een paar extra hoofdbewegingen heb ik het volledige Winter Efteling-gevoel te pakken en dat vier ik dan ook door een uitbundig "wiiiieeeeejjjjj" uit te stoten. Vooral de achtjes-beweging geeft hele nieuwe, interessante aspecten.

Er zweeft ineens een hoofd in mijn blikveld: "Volgens mij wordt het tijd dat je naar bed gaat", zegt mijn moeder met één opgetrokken wenkbrauw. Als ik mijn hoofd van onder naar boven beweeg, krijgt de wenkbrauw buitengewone proporties. Ik giechel. En schiet in een lachstuip.

Langzaam word ik met lichte dwang naar boven geduwd. Ik opper dat het toch wel jammer is dat we geen lichtslang om de trapleuning hebben, terwijl ik volgens mij nu ondersteboven op de trap aan het lopen ben. Dat is iets minder leuk achtbaan-achtig, ik hoop dus maar dat we heel snel boven zijn. Dat valt enigszins tegen, maar daarna maakt de wiebeligheid van mijn matras weer veel goed.

Voor de sfeer doe ik toch nog maar even de lichtjes in mijn mini-kerstboom aan, terwijl mijn hoofd al half in slaap dommelt.

-----

's Ochtends word ik wakker door de knipperlichtjes van die irritante kerstboom en heb ik op slag koppijn. Chagrijnig strompel ik mijn bed uit en herinner me dat ik eigenlijk een verschrikkelijke hekel heb aan kerst. En aan kerstlichtjes.


En ook aan slaapmedicatie die maakt dat je kerst ineens leuk vindt. 



Cartoon van Alies Meerman
Column voor Lees ME 21

Geen opmerkingen:

Een reactie posten